Sunn i hjernen = sunn i kroppen?

Av: Solene Lie Bourgetel

Hva betyr egentlig dette i dag? Det finnes naturligvis tusenvis av mennesker med tusenvis av meninger på konseptet ”leve sunt”. Det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal begynne når man har bestemt seg for en livsstilsendring.

Lene Fjellheim, coach og partner i CoachTeam as – House of Leadership, sier til sunt og godt at aller først handler det om å akseptere dagens situasjon. Du må stikke fingeren i jorden og tydeliggjøre for deg selv hvordan du har det her og nå. Hva er du fornøyd med og hva ønsker du å endre? Deretter gjelder det å stille seg selv spørsmål om hva som er din motivasjon og hva du vil oppnå. Så lager du deg en helt konkret plan som skal være målbar, attraktiv, realistisk og tidsbestemt.

Fjellheim ber deg tenke på følgende:

  • Hva kan stoppe og hindre deg fra endringen? Hvilke feller kan du gå i? Hva kan utfordre deg? Hva er dine smarte triks ovenfor deg selv? Hvem kan være dine støttespillere?

Tips

For å i det hele tatt komme til det punktet at man vil gjøre en endring, må en holdningsendring til. Sunn i hjernen = sunn i kroppen? Har du et realistisk og sunt syn på det målet du har satt deg, er du hvert fall bedre stilt enn mange! Det er for eksempel ikke sunt å gå ned i vekt ved å sulte seg, slutte å røyke ved å erstatte sigarett med boller, eller å ikke telle med bensinstasjon-sjokoladen når du er på diett. I alle disse tilfeller oppstår tilbakefall fort. Fjellheim mener at det kan være lurt å begynne med følgende tankegang;

  • Hvilken identitet ønsker du å ha? Hun som ikke bryr seg og røyker og drikker med begge armene? Han som er «søppelkassen» i familien og spiser opp alle rester? 
Eller ønsker du å være han som lager spennende, sunn og god mat? Hun som alltid har energi og tar initiativ?

Nøkkelen til en sunn hjerne, og dermed et sunnere liv, er å være tydelig med seg selv; hva ønsker jeg å oppnå, hvem ønsker jeg å være sunn for, hvordan skal jeg få det til? Når du tydeliggjør for deg selv hva du vil, og hvor du skal, er det lettere å unngå å forhandle med seg selv. Dersom du en dag velger å ikke trene og skeie ut, betyr det ikke at alt er ødelagt, sier Fjellheim. Vær snill med deg selv og gi deg kred for det du har fått til. Ikke ha så mye fokus på det du ikke fikk til.

  • Vi er ofte utålmodige og ønsker gjerne å komme til målet uten å måtte jobbe så hardt for det. Siden vi er vanemennesker kan det koste oss mye å endre adferd som er helt nødvendig for livsstilsendringer. Gjør det derfor lettere for deg selv ved å for eksempel ha treningsskoene i gangen og allier deg med andre som motiverer deg.

Fjellheim avslutter med å si følgende;

  • Vi er et helt menneske og alt henger sammen. Alt vi gjør påvirker systemet og det gjelder å være snill med seg selv. Dette med tanke på hvordan vi tenker og snakker til oss selv og hvordan vi snakker om oss selv til andre.

Det handler om hvordan vi tar vare på oss selv og hva vi tilfører kroppen og sinnet. For eksempel kan det være som en vitamininnsprøytning å gjøre hyggelige ting med venner. Generelt er det viktig å finne mening i det du gjør og verdsette hverdagene – det er også å leve sunt.

There is a huge difference between wanting to change and being willing to change. Almost everyone wants to change for the better. Very few are willing to take the steps necessary to create that change.

– John T. Child

«Hvis du gjør det du alltid har gjort får du det du alltid har fått»

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories

Oppskrifter